Videóanimációkon mutatjuk, hogyan lehet majd közlekedni Debrecen belvárosában

Debrecen – Jelentős változás előtt áll a közlekedés Debrecenben.

Debrecen közlekedése az elmúlt időszakban nagyon sokat változott. Összesen 53 csomópontban tervezett kisebb-nagyobb átalakításokat az önkormányzat. Ez a kereszteződésekben helyenként körforgalmakat, lámpás forgalomirányítást, sávszélesítést, új sáv kialakítást jelent. A legjelentősebb a belvárosi közlekedés egyirányúsítrása lesz, azaz a Széchenyi és a Kossuth, illetve a Szent Anna és a Miklós utcák forgalmi rendjének változása.

Debrecen közlekedése az elmúlt időszakban nagyon sokat változott. Összesen 53 csomópontban tervezett kisebb-nagyobb átalakításokat az önkormányzat. Ez a kereszteződésekben helyenként körforgalmakat, lámpás forgalomirányítást, sávszélesítést, új sáv kialakítást jelent. A legjelentősebb a belvárosi közlekedés egyirányúsítrása lesz, azaz a Széchenyi és a Kossuth, illetve a Szent Anna és a Miklós utcák forgalmi rendjének változása.

A közlekedési program összefüggő koncepcióként hoz változásokat, minden eleme egyformán fontos, bármilyen csomópont kivétele az egész program hatékonyságát befolyásolja. A változás egy külső és egy belső körgyűrűt érint. A tervezőknek az egész városra vonatkozóan kellett kidolgozniuk a koncepciót, és nemcsak egyes részekre koncentrálva. A programot másfél éves előkészítés előzte meg. Mint Papp László polgármester több ízben, több fórumon kifejtette már: a ciklus legfontosabb feladatának a városi közlekedési fejlesztéseket tekinti, nem lehet tüneti megoldásokban gondolkodni. A terv összeállításakor az volt a cél, hogy ne csak a lezárás idejére, ha nem hosszú távra kínáljanak megoldási lehetőségeket a debreceni közlekedésben.

Vannak nagyon túlterhelt csomópontok: ilyen a Kossuth és Burgundia utcai, ahol naponta 55 ezer autó halad át. A forgalom itt is fel fog gyorsulni a közlekedési átalakítások után.

Az átalakításokkal, a jelzőlámpaprogramok megváltoztatásával átlagosan 50 százalékkal növekedhet a csomópontok áteresztő képessége, így jelentős mértékben gyorsulhat a forgalom. Ha a négyciklusú jelzőlámpás csomópontok háromciklusúra módosulnak, egy ciklus fázisidejét szét lehet osztani, ami dinamikusabb forgalmat generálhat.

Az egyirányúsítás a belvárosban igen markáns változást jelent majd, különösen az első időkben, míg „ráállunk” arra, milyen útvonalon lehet elérni úticélunkat a megszokott útvonal helyett.

A legjelentősebb csomópontok új közlekedési rendjéről az önkormányzat megbízásából videóanimációkat készített a Médiacentrum Debrecen.

Széchenyi utca – Nyugati utca

DehirBelvárosi változások: Széchenyi utca – Nyugati utca

Faraktár utca – Hajnal utca

DehirBelvárosi változások: Faraktár utca – Hajnal utca

Szent Anna utca – Attila tér

DehirBelvárosi változások: Szent Anna utca – Attila tér

Miklós utca – Erzsébet utca

DehirBelvárosi változások: Miklós utca – Erzsébet utca

A munkákkal még az idén végezni fognak, csak a Füredi út és Sinai Miklós utcai csomópont átalakítása csúszik át 2018-ra. A belvárosban egyirányú lesz a Széchenyi, a Kossuth utca és a Faraktár utca a Nyugatitól a Hajnal utcáig, valamint a Szent Anna utca és a Miklós utca az Attila tértől az Erzsébet utcáig. Így jobbra kis ívben kanyarodva lehet az egyirányúsítással érintett területen bármit megközelíteni, ami gyorsabb haladást eredményez, mintha balra nagy ívben is kellene engedni a forgalmat. Az Arany János utca forgalmi rendje is változik: az Antall József utcától a Piac utca felé, míg a másik irányba a Külső vásártér felé.

A Széchenyi utcáról (a Tócóskert irányából, a Mechwart oldalában) egy egyenes-balra sáv lesz, a középső sávból egyenesen, a szélső sávból jobbra lehet továbbhaladni. A Nyugati utcai gyalogátkelő megszűnik, ez szintén gyorsítja a forgalmat.

A Nyugati utcáról egy önálló balra sáv, valamint a középső sávból egy egyenes-balra sáv és egy egyenes-jobbra sáv alakul ki, így két sávból lehet befordulni az egyirányúvá váló Széchenyi utcára. A Külsővásár tér felől járdasziget és önálló jobbra kanyarodó sáv jön létre, és jelzőlámpa szervezi a gyalogosforgalmat a járdaszigetre. A Széchenyi utca belvárosi szakaszáról csak buszsávon jöhetnek szembe, amelyen többnyire jobbra, kis ívben fordulhatnak a buszok és a trolik.

Csak a 40-es busz közlekedik majd egyenesen (csúcsidőben óránként négyszer). Ha a 40-es járat a kereszteződésbe ér, egy intelligens forgalomirányító eszköz jelzést ad a lámpának, és a busz zöld jelzést kap. A Szepességi utcát lezárják a Széchenyi felől, autóval csak a másik irányból lehet majd megközelíteni, ám a kerékpárosoknak megnyitják (1. ábra).

1. ábra

A Széchenyin az Antall József és Tisza István utcák csomópontjánál négy sáv megy felfelé: a belső sáv balra kanyarodó lesz, a külső pedig buszsáv, melyből jobbra lehet kanyarodni az Antall József utcára. Szemből csak buszsáv jön (2. ábra).

2. ábra

A Széchenyi utca felől két sáv érkezik a Piac utcára, a belső egyenes és a külső egyenes-jobbra. A gyalogátkelőt a Csonkatemplom elől áthelyezik a Gambrinus köz elé, így nem torlódik fel a jobbra kanyarodók miatt a sor a Széchenyi utcán, szemben csak buszsáv van (3. ábra).

3. ábra

A Kossuth utcáról a belső sávból lehet balra bekanyarodni a Sas utcára, onnan ki pedig két sávon a Kossuth utcára (és csak a Faraktár utca felé!). Szemben csak buszsáv van, így a Sas utca és a Csokonai Színház közötti részen új buszmegállót alakítanak ki, ami jóval közelebb lesz a Piac utcához és a Régi Városháza előtti villamosmegállóhoz. (A földhivatal és a rendőrség épülete előtti megállók megszűnnek!) (4. ábra)

4. ábra

A Kossuth utca irányából a belső sávból balra lehet kanyarodni, vagy egyenesen továbbhaladni, a Burgundia felőli gyalogátkelő megszűnik, ez szintén gyorsítja a forgalmat. A középső sávból egyenesen lehet közlekedni, a külső sáv buszsáv lesz, amiből ki lehet kanyarodni a Klaipeda utcára (5. ábra).

5. ábra

A Kossuth utcai szervizút kivezetését átalakítják, oda helyezik át a nehezen belátható gyalogátkelőt. A Verestemplom előtt a jelenlegi két sávból négy lesz, egy-egy buszsáv a két szélén, közötte két haladó sáv.

Megfordul a Nap utca, a Cegléd utca Baross és Méliusz tér közötti szakaszának, valamint a Baross utca forgalmi rendje. A Faraktár utca négy sávban végződik, a két belső balra, a Rakovszky felé engedi a forgalmat, a következő egyenesen, míg a külső egyenesen és jobbra – itt közlekedik a busz is. Szemből a külső sávon lehet jobbra fordulni és ott közlekednek egyenesen tovább a buszok is.

A belső két sávból balra, a Hajnal utca felé lehet fordulni. Az Attila téren a Teleki utcáig kétirányú lesz a forgalom, hogy a Wesselényi lakótelep felől érkező forgalmat kiengedje. A Baross utcai csomópontot felújítják, kialakítanak egy gyorsító sávot a Szent Anna utcán. Két sávon halad majd a forgalom a belváros felé, mellette parkolók lesznek, és szemben egy sáv a 15-ös busznak (6. ábra).

6. ábra

A Kandia utcától három sáv megy a belváros felé, amelyből a külső buszsáv is lesz, visszafelé
szintén lesz egy buszsáv. A Szent Annán a csomópont után két sávon halad a forgalom, megtartva a parkolókat mindkét oldalon.

A Piac utcai kereszteződésben két sávon halad a forgalom; a belső sávból lehet balra is fordulni.

A Miklós utcán három sáv nyílik, ebből a külső buszsáv lesz. A Miklóson három sávon halad a forgalom, a külső és a belső egyben kanyarodó sáv is lesz jobbra, illetve balra (7. ábra).

7. ábra

A Miklós és az Erzsébet utcák csomópontjába három sáv érkezik, egy jobbra kanyarodó járdaszigettel, kettő pedig egyenesen a Szoboszlói út felé. A Miklós utca felől az Erzsébet utca felé a balra kanyarodás megszűnik, ahogy az Erzsébet utca felőli gyalogátkelő is. A Külső vásártér felőli gyalogátkelőt megosztják, a köztes szigetet kibővítik, így egyszerre csak a teljes útszélesség felét kell megtenni (8. ábra).

8. ábra

Segít a Waze

Az is a debreceni közlekedőket segíti, hogy az önkormányzat kétoldalú együttműködést kötött a világ legnagyobb, 75 millió felhasználóval rendelkező közösségalapú navigációs és közlekedési alkalmazásával. A Waze – a megállapodás szerint – leköveti a változásokat, így könnyebb lehet a közlekedés Debrecenben, gyorsabban tudunk majd alkalmazkodni a kialakuló helyzetekhez. Az a cél, hogy színes adatbázist hozzanak létre a szolgáltatón keresztül. Debrecen – Budapest után – a második magyar város, amelyik együttműködik a szolgáltatóval.